تنظیم اتاق خواب کودک
امتیاز دهید

 

هدف و کاربرد اصلی اتاق خواب کودک از زمان تولد آنها به بعد، تغییر نمی کند. اتاق خواب کودک مکانی برای استراحت، احساس امنیت و خود بودن کودک است. همچنین می تواند مکانی برای بازی کردن، رویا پردازی و رشد باشد. به همین دلیل است که ایده های تنظیم اتاق خواب کودکان می تواند بسیار زیاد باشد. یکی از ویژگی های عمومی اتاق کودکان این است که آنها دائمی و ثابت نیستند. مسلما اتاقی که شما برای نوزاد تازه متولد شده خود تنظیم می کنید، شباهتی با اتاق کودک در 5 سالگی یا در سنین نوجوانی ندارد، حتی اگر اتاق همان اتاق قدیمی باشد.

زمان تغییر و تنظیم اتاق خواب کودک می تواند به عوامل متعددی از جمله سن کودک، رشد، نیازهای خانواده، امور مالی در صورت وجود موارد جدید و زمان و فرصت شما برای انجام این کار بستگی داشته باشد. نحوه انجام این انتقال از نظر چیدمان، انتخاب اقلام و تزئین اتاق نیازمند تصمیمات سختی است که باید با توجه به مسائل مختلفی گرفته شوند. در این مقاله ایده هایی برای تنظیم اتاق خواب بچه ها و همچنین نکاتی که باید به آن توجه کنید ذکر شده است که به شما کمک می کنند تا در تنظیم اتاق خواب کودک خود، عملکردی رضایتبخش داشته باشید.

ایده های خوب برای تنظیم اتاق خواب کودک

 

وقتی نوبت به رویاپردازی ایده‌های خلاقانه برای تنظیم اتاق کودک می‌رسد، ممکن است اهداف متفاوت باشد.شاید شما بخواهید فضای بیشتری برای نگهداری اسباب‌بازی، یا اتاق دارای چیدمان و سازماندهی بهتری برای تشویق شدن کودک به انجام سرگرمی مورد علاقه و سهولت انجام تکالیف درسی داشته باشد. ایده های مختلف تنظیم اتاق خواب کودکان نشان می دهد به لطف دکوراسیون و همچنین خلاقیت در استفاده از فضای اتاق شما می توانید چیدمان اتاق خواب کودک خود را به بهترین شکل انجام دهید.

 

استفاده از تخت مناسب

در اتاق خواب، وسیله ای که بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می آید، تخت است. اگر اتاق کوچکی دارید که دو کودک به طور مشترک از آن استفاده می کنند، تخت‌های دوطبقه سنتی بهترین گزینه برای صرفه جویی در فضا هستند. همچنین برای افزایش فضای خالی می توانید از مبلمان کودک به جای بزرگسالان، استفاده کنید.

 

در دسترس بودن وسایل

داشتن یک اتاق خواب کوچک برای کودکان به این معنی نیست که کودک وسایل کمتری داشته باشد. در واقع، اسباب‌بازی‌های کودکان کوچک‌ از لحاظ سایز بسیار بزرگ هستند، بنابراین بهتر است فضا را به نحو احسن مدیریت کنید. با حصول اطمینان از دسترسی آسان و در دسترس بودن فضای ذخیره سازی برای کودکان کوچکتر، نظم را در یک فضای کوچک تشویق کنید.

 

تنظیم اتاق خواب کودکان

نگهداری اسباب بازی ها در زیر تخت

نگهداری وسایل زیر تخت یک امتیاز در هنگام تنظیم اتاق خواب کودکان است زیرا اسباب بازی ها را می توان سازماندهی کرد و دور از دید قرار داد. از آنجایی که در سطح پایین نیز قرار دارد بنابراین دسترسی برای کودکان کوچکتر نیز راح تر است.

 

استفاده از میز کشویی در زیر تخت های بلند

زمانی که فضا بسیار مهم است، فشرده کردن میز در اتاق خواب کودکان می تواند غیرعملی باشد. درعوض، به سراغ تخت خواب کابینی یا میانه‌خوابی بروید که با میز بازشو همراه است و فقط در صورت نیاز می‌تواند از آن استفاده کنید. آنها اغلب با ذخیره سازی جانبی اضافی نیز عرضه می شوند. از طرف دیگر، یک میز کشویی که روی دیوار یا قفسه شناور نصب شده در تا حد کمر نصب شده است، گزینه ای برای صرفه جویی در فضا به عنوان فضای لازم برای میز است.

 

استفاده از فضای خالی دیوار برای ذخیره سازی

به عنوان ایده نهایی برای تنظیم اتاق خواب بچه ها، استفاده از دیوار برای نگهداری و ذخیره سازی وسایل را به شما پیشنهاد می دهیم. شما می توانید با قرار دادن قفسه بندی بر روی دیوار، از آن برای نگهداری وسایل غیر ضروری کودک استفاده کنید. آزاد کردن فضای کف نه تنها باعث بزرگ‌تر شدن اتاق‌ها می‌شود، بلکه فضای ارزشمند بیشتری برای بازی بچه‌ها فراهم میکند.

نکاتی برای تنظیم اتاق خواب بچه ها

 

تنظیم اتاق خواب نوزاد تازه متولد شده برای والدین بسیار هیجان انگیز است. شما به راحتی در لذت انتخاب طرح‌های رنگی زیبا و لوازم اتاق غرق می شوید، اما نباید موارد ایمنی، دما و راحتی  را فراموش کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی لوازم اتاق خواب به ویژه تخت نوزاد شما، مطابق استاندارد ساخته شده اند. اتاق باید از دمای مناسبی برای خواب برخوردار و تا جایی که ممکن است نور گیر باشد. و البته، همیشه حواستان باشد که سیم‌ها، برق و سایر خطرات خفگی  یا برق گرفتگی دور از دسترس کودک قرار گرفته باشند. استفاده از وسایل اضافی را به حداقل برسانید،  مطمئنا دوست دارید اتاق کودکتان فضای کافی و خالی از گرد و غبار داشته باشد.

زمانی که کودک بزرگتر و خودکفاتر می شود، اتاق خواب او نیز به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. از مبلمانی استفاده کنید که با رشید فرزندتان سازگاری دارد تا حداقل تا چند سال نیازی به خرید مجدد نباشد. تعدادی تخت خواب بسیار شیک در دسترس هستند که از بدو تولد تا حدود 5 سالگی کودک را با توجه به سرعت رشد او، پوشش می دهد. همچنین مواردی مانند میزهای متحرک و قابل تغییر شکل که چندین کاربرد مختلف دارند نیز گزینه های مناسبی هستند که هنگام تننظیم اتاق خواب بچه ها می توان از آنها استفاده کرد.

از نظر انتخاب رنگ، شاید استفاده از رنگ های خنثی گزینه ی مناسب تری باشد. البته منظور از رنگ خنثی، سفید نیست. شما می توانید از رنگ خاکستری ملایم اما گرم که جلوه ای مدرن دارد و پس زمینه ای خیره کننده برای هنر، لوازم جانبی و اثاثیه، به ویژه چوب است، استفاده کنید. تنظیم اتاق خواب کودکان فرآیندی است که به مرور زمان تصمیمات اصلی آن بر عهده خود کودک قرار می گیرد، اما تا آن زمان شما باید با رعایت نکات ذکر شده فضای امن کودک خود را محیا کنید.

اتاق خواب کودک یکی از مهم ترین عواملی است که در میزان آرامش و راحتی خواب کودکان تاثیرگذار است. چیدمان اتاق خواب کودکان و رنگ اتاق خواب آن ها از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. طبق تحقیقات روانشناسان و متخصصان در زمینه ی کودک، رنگ ها می توانند تاثیر بسیار زیادی در روند شکل گیری شخصیت کودکان داشته باشند. بنابراین قدرت رنگ ها، الگو ها و جزئیات دیگر در اتاق خواب کودک را دست کم نگیرید! ادامه این مقاله را می توانید در اینجا بخوانید: اتاق خواب کودک

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
آتلیه عکاسی بنسای