امتیاز دهید

با اشاره حرف زدن با کودکان و نوزاد شیرخوار یکی از شیرین ترین و سرگرم کننده ترین روش های برقراری ارتباط با کودک است. بسیاری از کودکان پیش از یادگیری کلمات سعی می کنند با استفاده از زبان اشاره نیازها و خواسته های خود را به دیگران بفهمانند. مثلا بسیاری از کودکان قبل از یادگیری کلماتی مانند “خدانگهدار” می دانند که تکان دادن دستشان نشان دهنده خداحافظی است. با اشاره حرف زدن با کودکان از سنین کم باعث می شود تا کودک زحمت کمتری برای بیان نیازها و افکار خود بکشد.

اگر کودک بتواند بجای گریه و زاری با استفاده از زبان اشاره چیزی که می خواهد را به بقیه افراد خانواده بگوید، زندگی خانواده هم بسیار راحت تر و آسوده تر خواهد بود. با اشاره حرف زدن با بچه ها از سنین کم هم امکان پذیر است. والدین می توانند با آموزش زبان اشاره و با اشاره حرف زدن با کودک به راحتی با کودک خود ارتباط برقرار کرده و رفتارها و نیازهای او را بهتر درک کنند. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با راه و روش های با اشاره حرف زدن با کودکان آشنا شوید.

از آنجایی که لازمه ی حرف زدن کودکان، درک کلمات است؛ کودک از ابتدای تولد با شنیدن صداهای مختلف آن ها را درک می کند، و اولین ارتباطی که به صورت غیر زبانی با اطراف برقرار می کند، گریه کردن است. در واقع کودک با زبان گریه و مویه والدین خود را متوجه عواملی مانند کثیفی یا گرسنگی می گرداند. برای خواندن ادامه نکات حرف زدن در وولک؛ کلیک کنید: حرف زدن کودک

مزایای با اشاره حرف زدن با کودک

با اشاره حرف زدن با کودک شاید امری سرگرم کننده باشد، ولی لازمه ی آن داشتن صبر و حوصله ی فراوان است. می توان با آموزش حرکات ساده مانند اعلام تشنگی یا گشنگی با بردن انگشت به سمت دهان حرف زدن با کودکان با زبان اشاره را شروع کرد. شاید چندین روز و احتمالا چند هفته طول بکشد تا کودک بتواند آن را انجام دهد ولی ناگهان شروع به انجام این کار می کند.

زمانی که اشارات بیشتری یاد بگیرد بهتر می تواند نیازهای خود را ابراز کند در نتیجه از میزان کلافگی کودک، به دلیل ناتوانی در حرف زدن، به میزان قابل توجهی کاسته می شود. بنابراین شما با تمرین با اشاره حرف زدن با کودکان می توانید به آنها در مسیر ابراز احساساتشان کمک کنید.

حرف زدن با کودکان با اشاره می تواند رابطه عاطفی خاصی برای کودک و کسانی که می توانند با او ارتباط برقرار کنند، ایجاد کند. فهمیدن زبان اشاره کودک و درک ذهنیت خلاق او برای والدین بسیار جذاب و دوست داشتنی است. با اشاره حرف زدن با بچه در مواقعی که کودک از چیزی وحشت کرده است برای آرام کردن او، تاثیر بسزایی دارد. همین امر باعث رفع بخش بزرگی از نگرانی ها و دغدغه های والدین می شود.

با اشاره حرف زدن با کودک

 

مزایای با اشاره حرف زدن با کودک در رشد ذهنی او

شاید برخی والدین این تصور را داشته باشند که با اشاره حرف زدن با کودکان باعث ایجاد اختلال در رشد ذهنی و طبیعی صحبت کردن آنها در آینده شود. این ذهنیت و تصور کاملا اشتباه است و نتایج تحقیقات پژوهشگران کاملا عکس این قضیه را نشان می دهد. طبق این تحقیقات با اشاره حرف زدن با بچه ها و آموزش زبان اشاره به آنها در مهارت های گفتاری و کلماتی آنها تاثیر بسیار مفیدی دارد.

حرف زدن با کودکان با زبان اشاره برای بهبود زبان و راحت تر کردن برقراری ارتباط با کودک است و قرار نیست جایگزین زبان گفتاری عادی شود. همانند بسیاری از افراد بزرگسال که هنگام صحبت از حرکات دست برای بهتر رساندن منظور خود استفاده می کنند، با اشاره حرف زدن با کودکان نیز می تواند در کنار زبان گفتاری آنها برای بیان بهتر احساساتشان، کمک کند.

نحوه آموزش با اشاره حرف زدن با کودکان بچه ها

شیوه و روش های متعددی برای یادگیری کودک و آموزش زبان اشاره به او وجود دارد. اما آموزش این مهارت هم مانند باقی مهارت ها، باید هماهنگ با سرعت رشد کودک باشد. بهترین زمان برای آموزش حرف زدن با کودکان با اشاره می تواند زمانی باشد که کودک به برقراری ارتباط با محیط اطراف و افراد خانواده، علاقه نشان دهد.

معمولا در هشت یا نه ماهگی، کودک به تدریج متوجه محیط اطراف خود می شود و سعی در جلب توجه دیگران دارد. این زمان بهترین زمان برای آموزش زبان اشاره و شروع با اشاره حرف زدن با کودک است. برای با اشاره حرف زدن با بچه بهتر است این کار را با علایق آنها شروع کرد.

معمولا کودکان به چیزهایی که دوست دارند زیاد اشاره می کنند. والدین می توانند با آموزش حرکتی مناسب با آن شی به کودک بیاموزند که زمان استفاده از این حرکت خیلی سریع تر و زودتر به علاقمندی خود، دست پیدا می کند. بهتر است اشارات و حرکات را تغییر ندهید و همیشه از حرکاتی ثابت استفاده کنید.

تکرار زیاد حرکات و استفاده از آن کلمه در جملات متفاوت می تواند به آشنایی شنیداری کودک با آن واژه نیز کمک کند با اشاره حرف زدن با کودکان نیازمند صبر و حوصله ی زیادی است، پس اگر در چند روز اول نتیجه نگرفتید ناامید نشوید و تلاش خود ادامه دهید. با جذاب تر کردن شیوه آموزش و تشویق مداوم کودک او را به استفاده از زبان اشاره ترغیب کنید.

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
آتلیه عکاسی بنسای