امتیاز دهید

مراحل رشد هر کودک از اولین کلمات او تا اولین باری که سینه خیز می رود و در نهایت اولین قدم های کودک، با مجموعه ای از نقاط عطف مشخص می شود. اکثر تصورات بر این باور است که، برای رسیدن به نقطه عطف های فیزیکی مانند اشاره کردن، نشستن و سینه خیز رفتن و راه رفتن کودکان اوتیسم از دیگر کودکان عادی عقب تر باشند.

گزارشات کمی درباره راه رفتن کودکان اوتیسمی که دارای ضریب هوشی مختلف هستد، وجود دارد. میزان ضریب هوشی در زمان راه رفتن بچه های اوتیسم تاثیر مستقیم دارد. اما به طور کلی، در اکثر موارد تاخیر در راه رفتن کودک اوتیسم نسبت به سایر کودکان، عادی مشاهده شده است. راه رفتن کودکان اوتیسمی به طور قابل توجهی دیرتر از کودکان عادی رخ می دهد و این کودکان خیلی آرام تر می توانند به صورت مستقل راه بروند.

بر روی نوک پنجه راه رفتن در کودک اوتیسم

اوتیسم یک اختلال رشدی است. وقتی افراد علائم آن را توصیف می کنند، اغلب بر نحوه صحبت افراد یا نحوه تعامل آن ها با دیگران تمرکز می کنند؛ اما افراد مبتلا به اوتیسم نیز ممکن است علائم فیزیکی داشته باشند. بر روی نوک پنجه راه رفتن کودکان اوتیسم، یکی از این علائم فیزیکی است.

به زبان ساده، کودکانی که بر روی نوک پنجه راه می روند:

  • پاشنه های خود را بالا نگه میدارند. هر زمان که آنها ایستاده اند، وزن آنها بر روی انگشتان پا است.
  • اصرار دارند بر روی نوک پنجه راه بروند. کارشناسان می گویند که آنها حداقل تا سه ماه پس از یادگیری راه رفتن به این شکل به راه رفتن ادامه می دهند.
  • سفت شدن عضلات ساق پا. حرکات طبیعی پا باعث می‌شود تاندون‌ها و رباط‌ها صاف باشند، بنابراین می‌توانند خم و کشیده شوند. همچین بافت های حیاتی در بدن کودکانی که روی نوک پنجه راه می روند کشیده نمی‌شوند و سفت و سفت تر می‌شوند. این تغییرات، اصلاح بر روی نوک پنجه راه رفتن کودکان اوتیسم را بسیار سخت می کند.

اکثر کودکان اولین قدم های لرزان خود را در حالی که روی انگشتان پا ایستاده اند، برمی دارند. این یک رفتار معمول و طبیعی است که در بیشتر کودکان تا زمانی که به سن 3 سالگی می رسند، مشاهده می شوند و عضلات به مرور کاملاً رشد می کنند.

اگر کودک هنوز خیلی کم سن و سال است و تازه راه رفتن را یاد می گیرد، چند قدم راه رفتن آزمایشی روی پنجه هایش، نباید باعث نگرانی والدین شود. اما اگر کودک به این روش راه رفتن را ادامه داد، وقت آن است که به پزشک مراجعه شود.

راه رفتن کودکان اوتیسمی

 

چگونه می توان بر روی پنجه راه رفتن کودکان اوتیسمی را متوقف کرد؟

محققان می گویند بر روی نوک پنجه راه رفتن کودکان اوتیسم امری است که در اکثر کودکان مبتلا به این بیماری قابل رویت است. به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال 2011، محققان گفتند 20% از کودکان مبتلا به اوتیسم بر روی نوک پنجه راه می‌روند که درصد بالایی به شمار می رود.

کودکانی که به راه رفتن بر روی نوک پنجه خود ادامه می دهند، به کمک نیاز دارند. تاندون ها کوتاه و دردناک می شوند و کودکان را در یک الگوی راه رفتن اشتباه قفل می کنند که شکستن آن بسیار سخت است. مداخله ی زودهنگام اغلب می تواند به اصلاح راه رفتن در کودک اوتیسم کمک شایانی کند. با انجام چندین حرکت فیزیکی می توان این عادت اشتباه راه رفتن کودکان اوتیسمی را، تصحیح کرد.

انجام حرکات و تمرینات فیزیکی یکی از راه های درمان راه رفتن کودکان اوتیسم است. والدین می‌توانند از تکنیک‌های کشش غیرفعال برای کمک به شل شدن تاندون‌های تنش‌دار و تشویق یک رابطه طبیعی پاشنه به پا استفاده کنند. والدین همچنین می توانند فرزندان خود را ترغیب کنند که پاشنه های خود را سریع بیندازند. این تمرینات برای کودکانی که به اختلال در برقراری ارتباط با دیگران مبتلا هستند، مناسب نیستند، اما برخی خانواده ها آن ها را مفید می دانند.

گچ گرفتن پا نیز از جمله روش های اصلاح عادت راه رفتن بچه های اوتیسم است که توسط کارشناسان پیشنهاد می شود. در این روش تاندون ها کشیده می شوند. هر دو هفته یکبار، کودک برای گچ گیری جدید به پزشک مراجعه می کند که پا را به آرامی به موقعیت مناسب فشار می دهد. کودک هم روز و هم شب گچ را می پوشد و به مرور زمان تاندون شل می شود و کودک یاد می گیرد با پاشنه های خود روی زمین راه برود. تکمیل این روش درمانی راه رفتن کودک اوتیسم حداقل شش هفته طول می کشد.

بنابراین راه رفتن کودکان اوتیسم علاوه بر دیرتر بودن نسبت به دیگر کودکان، ممکن است همراه با عادت های اشتباه نیز همراه باشد که در صورت بی توجهی ممکن است بر کل فیزیک کودک تا بزرگسالی، تاثیر منفی بگذارد. مداخله ی زودهنگام و توجه به این عادات راه رفتن در کودک اوتیسم و درمان آن ها، هرچه زودتر انجام شود بهتر است.

به کودک خود در مسیر یادگیری و تمرین برای راه رفتن و قدم برداشتن کمک کنید. گهگاهی دست او را بگیرید و چند قدمی او را به سمت جلو همراهی کنید. این کار باعث تمرین کودک و تقویت شدن عضلات پا و کمر او می شود تا زودتر راه رفتن را فرا بگیرد. مقاله کامل راه رفتن را در اینجا بخوانید: راه رفتن کودکان

 

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments