بازی فکری کودکان
امتیاز دهید

هر پدر و مادری به نوبه خود تلاش می کنند تا کودکان باهوش تر و با استعداد تری را پرورش دهند. بخش بسیار زیادی از ساعات روزمره ی کودکان را بازی و سرگرمی تشکیل می دهد. بنابراین اگر والدین بتوانند در مسیر پرورش کودکان باهوش تر از بازی و سرگرمی کمک بگیرند، بیشترین بازدهی را دریافت خواهند کرد. بازی فکری کودکان که مخصوص کودکان طراحی شده است می توانند از سن بسیار کم کودکان، به تقویت هوش در آن ها و شکوفایی استعداد آن ها بسیار کمک کنند.

پدر و مادر ها باید در نظر داشته باشند که برای داشتن کودکانی باهوش تر افراط نکنند؛ زیرا اگر کودکان تایم بازی و سرگرمی خود را در دوران کودکی اشان سپری نکنند، در بزرگسالی دچار مشکلات متفاوتی می شوند و اختلالات بسیاری در آن ها بروز خواهد کرد. کودکان به طور غریزی به یادگیری و شناخت بیشتر محیط پیرامون خود علاقمند هستند. بنابراین شما می توانید با کمک سرگرمی ها و بازی فکری کودکان به آن ها در مسیر تقویت هوش و رشد بهتر اشان کمک کنید. برای شناخت بیشتر بازی فکری کودک تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فواید بازی فکری کودک برای سنین مختلف

بازی یکی از نیاز های اولیه و ضروری در کودکان به حساب می آید که برای رشد سالم جسمی و ذهنی آن ها لازم است. اما چه بازی فکری کودک چه بازی ها و سرگرمی های دیگر کودکان باید متناسب سن آن ها انتخاب شود. در غیر این صورت نه تنها اثر مثبتی بر روی کودک نخواهند داشت بلکه باعث بروز مشکلات فراوانی در جسم یا ذهن کودک نیز می شوند.

کودکان امروزی تمایل و اشتیاق زیادی به انجام بازی های دیجیتال و گذراندن اوقات خود با کنسول های بازی دارند. بازی فکری کودکان که ذهن و هوش آن ها را به چالش بکشد، می تواند جایگزین بسیار خوبی برای بازی های کامپیوتری باشند. همچنین بازی فکری کودک روش ها و ابزارات خوبی برای به چالش کشیدن هوش کودکان و همچنین تقویت و افزایش خلاقیت آن ها هستند. بازی فکری کودکان باعث رشد مهارت های ذهنی و جسمی کودکان، افزایش دقت آن ها و تقویت هوش کودکان می شود.

انواع بسیار زیادی از بازی ها برای کودکان طراحی شده است که می توانید آن ها را به کودک خود آموزش دهید یا خودتان نیز با فرزندانتان مشغول بازی شوید. هرچه آگاهی پدر و مادر ها در زمینه های متفاوت تاثیرگذار در رشد بچه ها مانند بازی کودکان، بیشتر باشد بهتر می توانند به فرزندان خود در مسیر رشد و تکامل کمک کنند. اگر دوست دارید بدانید، بازی می تواند چه اثراتی در شخصیت کودک شما داشته باشد، حتما به این مقاله از وولک مراجعه نمایید: بازی کودک

بررسی چند نمونه بازی فکری برای کودکان

چند نمونه از بازی های فکری کودکان را باهم بررسی می کنیم.

انجام انواع پازل ها

انجام بازی های پازل برای کودکان فواید بسیاری را برای آن ها دارد و درواقع کودک با انجام بازی پازل چندین هدف را به طور همزمان دنبال می کند. کودکان با سن پایین تر بیشتر به پازل علاقه و اشتیاق نشان می دهند و با این بازی سرگرم می شوند زیرا با افزایش سن کودکان، تمایل آن ها به انجام بازی ها و سرگرمی های هیجانی تر بیشتر می شود. از جمله بازی پازل می توان به کمک به هماهنگی دست ها و چشم های کودکان، تقویت قدرت استدلال، افزایش قدرت خیال پردازی و… اشاره کرد. همچنین انجام بسیاری از بازی های فکری کودکان از جمله پازل با افزایش و تقویت اعتماد به نفس در کودکان همراه هستند. با کامل کردن هر تکه از پازل اعتماد به نفس در کودک افزایش پیدا می کند.

بازی فکری کودک

بازی انواع نقش ها

اینگونه بازی فکری کودکان مانند خاله بازی شاید در بین دختر بچه ها بیشتر رواج داشته باشد اما کم نیستند تعداد پسر بچه هایی که از بازی نقش ها لذت می برند. معلم، پزشک، فروشنده، جادوگر و… از جمله نقش هایی هستند که ممکن است کودک به بازی در قالب آن ها علاقه داشته باشد. بازی نقش ها مانند خاله بازی باعث افزایش و تقویت خلاقیت و قدرت تخیل کودکان می شود و همانطور که می دانید یکی از نشانه های کودکانی که هوش بالایی دارند، قدرت تخیل قوی در آن ها است. پس اینگونه بازی ها به باهوش تر شدن کودکان نیز کمک می کند. همچنین انجام بازی نقش های باعث می شود تا کودکان موقعیت های اجتماعی متفاوت را به طور خیالی تجربه کنند و این امر باعث تقویت مهارت های اجتماعی و یادگیری اصول اخلاقی در کودکان می شود.

قایم موشک

بازی محبوب قدیمی یعنی قایم موشک نیز جز دسته ی بازی های فکری بچه ها به حساب می آید. این بازی به نظر ساده فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد. این بازی هم در دسته ی بازی فکری برای کودکان و هم در دسته ی بازی های فیزیکی قرار می گیرد و همین امر باعث شده است تا مزیت های بسیار زیادی برای کودکان داشته باشد. قایم موشک توانایی حل مسئله را در کودکان افزایش می دهد.

بازی فکری کودک علاوه بر این که باعث تقویت و افزایش بسیاری از ویژگی های مثبت شخصیتی در کودک می شود و همچنین به شکوفایی استعداد ها و افزایش هوش کودکان کمک می کند، برای کودکان لذت بخش نیز هستند؛ زیرا درست است که این بازی ها جنبه ی آموزشی و تقویتی برای کودکان دارند اما ماهیت و هدف اولیه و اولویت بازی فکری کودکان، لذت و سرگرمی بچه ها است.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سارا

ممنون

صدف خالقی (قصه گو)

ممنون که با ما همراهی

آتلیه عکاسی بنسای