plusbanner
4.3/5 - (3405 امتیاز)

اینجا 30 قصه صوتی و کلی قصه متنی هست، با ورود به وولک‌پلاس به بیش از 700 قصه صوتی دسترسی داری

وولک‌ازخواب‌بیدارمی‌شود

از مجموعه “وولستان”

وولک و دفتر نقاشی

از مجموعه “وولستان”

قصه صوتی شنگول و منگول

از مجموعه “شنگول و منگول”

یه خبر خوب

از مجموعه “شنگول و منگول”

یه شروع خوب

از مجموعه “پونه و پارسا”

شیراز شهر شعر و هنر

از مجموعه “پونه و پارسا”

مینا خانم معلم

از مجموعه “مشاغل”

اقا صادق لوله کش

از مجموعه “مشاغل”

صاحب خانه مهربان

از مجموعه “کهن”

خیانت لاکپشت

از مجموعه “کهن”

زندگی خرس های گریزلی

از مجموعه “زندگی حیوانات”

زندگی زرافه ها

از مجموعه “زندگی حیوانات”

پیشی و اژدها یه باغچه میسازن

از مجموعه “پیشی و اژدها”

پیشی مرتب و تمیز و اژدهای شلخته

از مجموعه “پیشی و اژدها”

سفر به استرالیا

از مجموعه “سفرهای سمیر”

سفر به پرو

“از مجموعه سفرهای سمیر”

یه روز بارونی

از مجموعه “منم‌میتونم‌پیداش‌کنم”

روز ساحل

از مجموعه “منم‌میتونم‌پیداش‌کنم”

چه کسی پیتزا را اختراع کرد؟

از مجموعه

ویدیوهای علمی

“ببین و بدان”

چه‌کسی‌کبریت‌را اختراع‌کرد؟

از مجموعه

ویدیو های علمی

“ببین و بدان”

درباره داستان کودکانه و تمامی زیر و بم های قصه کودکانه

داستان کودکانه دقیقا چیست؟ شاید هیچ تعریف مشخصی از آن را در هیچ کتابی نیابیم. بخشی از قصه های فارسی کهن حتی می توانند از زمان های ماقبل از تاریخ وجود داشته باشند، همه مادران و مادربزرگان ایرانی، تجربه خواندن قصه های کودکانه فارسی را برای کودکان خود دارند. خواندن قصه کودکانه کوتاه یا بلند در همه ی جهان برای کودکان مرسوم بوده است و در جای جای جهان طبق اصل یا اصولی بر تربیت و پرورش کودکان اجرا می شده است.

اما آیا میدانیم داستان کودکانه چیست؟ و داستان های کودکان باید چه اثری داشته باشند؟ احتمالا در دید اول تعریف کردن داستان کودکانه با توجه به درونمایه آن آسان به نظر می رسد ولی وقتی وارد تحقیق و تمرکز روی این موضوع می شویم به این نتیجه می رسیم که داشتن یک تعریف از داستان کودکانه فارسی به خودی خود مشکل و پیچیده است، داستان کودکانه ماهیتی است که اگر دقیق شکافته شود به هنر بسیار نزدیک است و در مقوله هنر می گنجد و داستان های کودکانه بیشتر به این ماهیت هنری نزدیک هستند.

برای هر مادر و پدری مهم است که بداند شخصیت کودک او در سال های اولیه زندگی چگونه شکل می گیرد و بعدا تکمیل شده و جنبه های دیگری به آن افزوده می شود. مهم ترین ابعاد شخصیتی کودک در سال های اول زندگی او ساخته می شود؛ بنابراین شاید از سخت ترین وظایفی که هر پدر و مادری به عهده دارد این است که بتواند جنبه های مهم و حیاتی شخصیت را برای کودک خود ایجاد نماید.

در سال های اولیه کودک فقط به بازی و سرگرم شدن توجه دارد؛ به عبارت دیگر می توان گفت که تا حدود 5 یا 6 سالگی شغل بچه ها، بازی کودکانه است. راهکار مناسبی که برای انتقال مفاهیم و موضوعات مهم آموزشی در این دوران به کودکان پیشنهاد می شود استفاده از قصه و داستان کودکانه است. قصه های کودکانه ای که می توانند برای بچه ها در این دوران خوانده یا در فرمت قصه صوتی کودکانه برای بچه ها پخش شوند، این قصه های فارسی و داستان کودکانه جدید هستند که می توانند ضمن سرگرم کردن بچه ها به آن ها مفاهیم ضروری و مهمی که در شکل گیری شخصیت لازم است را به آن ها منتقل کنند و آموزش دهند. در بسیاری موارد بچه ها دوست دارند که در موقع خوابیدن قصه کودکانه کوتاه مناسب برای خواب را گوش داده و بخوابند و در موارد زیادی نیز در طول روز پدر و مادر ها می توانند از قصه های کودکانه برای سرگرم کردن کودکان استفاده کنند.

بهترین ساعت برای خواندن قصه کودکانه چه زمانی است؟

قصه های کودکانه می توانند در زمان های متفاوتی از برنامه روزانه کودک تنظیم شوند و در هر زمان پیام خاصی برای او داشته باشند. عرف ترین زمان برای خواندن داستان کودکانه کوتاه برای کودکان، شب ها است؛ اما والدین می توانند در طول روز هم زمانِ بچه ها را با خواندن قصه جدید برای آن ها، پر کنند. در گذشته قصه شب معمولا توسط پدر و مادر، یا مادربزرگ و پدربزرگ ها برای کودکان نقل شده و پر از لحظات خوش و خاطراتی به یادماندنی برای آن ها است؛ اما امروزه با توجه به دغدغه های بیشمار والدین و نداشتن وقت کافی، استفاده از قصه شب صوتی جای خود را به روایت قصه توسط بزرگترها داده است.

کودکان بسیاری از مفاهیم را به راحتی بزرگترها درک نمی کنند؛ مثلا تعریف کردن زمان مناسب و عُرف خوابیدن برای بچه ها کار چندان ساده ای نیست؛ اما با خواندن لالایی کودکانه و قصه های آرامش بخش در شب، می توان به بچه ها این پیام را داد که وقت خوابیدن آن ها فرا رسیده است. با خواندن داستان هایی که موضوعات آموزنده در بردارند، در یک ساعت یکسان در طول روز، مثلا ساعت 4 بعدازظهر، می توان مغز کودک را برای دریافت پیام های آموزنده در این ساعت آماده کرد. بنابراین داشتن یک برنامه مدون برای انواع سرگرمی های کودک، می تواند اوقات طول روز را برای آن ها، لذت بخش و منظم رقم بزند.

بهترین ساعت برای گوش دادن به قصه های صوتی کودکانه

خواندن یا پلی کردن قصه صوتی کودکانه برای بچه ها در هر ساعت از شبانه روز، می تواند زمان آن ها را به صورت مفید پر کرده و آموزش هایی بنیادی را برای آن ها به صورت غیر مستقیم به همراه داشته باشد. گوش دادن به قصه صوتی و آهنگ کودکانه انرژی کودکان را در طول روز تقویت می کند و می تواند یک سرگرمی لذتبخش برای آن ها باشد.

ریتم و جریان قصه صوتی برای کودکان جذاب است، به همین سبب است که معمولا کودکان در هر ساعتی از گوش دادن به قصه های کودکانه صوتی استقبال می کنند. در صورتی که کودکان به قصه خوانی و شنیدن قصه های کودکانه علاقه داشته و به آن عادت کرده باشند، خودشان برای شنیدن قصه صوتی پیش قدم می شوند و به والدین و نگهدارانشان یاد آوری می کنند.

زمان مناسب برای دیدن قصه کودکانه تصویری در طول شبانه روز

یک قصه کودکانه تصویری به طور همزمان، چشم ها، گوش و مغز کودکان را درگیر می کند و از این رو برای کودکان بسیار مفید است؛ چرا که هماهنگی میان این اعضا همزمان با درک مطلب را تقویت می کند. دیدن قصه های کودکانه تصویری برای کودکان بیشتر در زمان های روز توصیه می شود؛ زیرا سرگرمی های شبانه کودکان بهتر است آن ها را به سمت آرامش خواب هدایت کرده، و نیز استفاده از قصه های صوتی کودکانه برای قبل از خواب، بهتر از قصه های تصویری است. قصه های تصویری و نکات آموزنده آن ها باید همانند درست کردن کاردستی با تمرکز دنبال شوند و از این رو انتخاب زمان روز برای پخش کردن آن ها برای کودکان بهتر است.

در داستان کودکانه تصویری، کودک باید با مغز و چشمان خود قصه را دنبال کند، و این اقتضای پویایی در قصه های تصویری، اجازه نزدیک شدن مغز به خواب را نمی دهد.

اگر چه برای انتخاب قصه شب صوتی مناسب سخن بسیار است و در ادامه این مطلب حتما به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

قصه های کودکانه

قصه های کودکانه

وظیفه و نقش مهم داستان کودکانه چیست؟

یکی از مهمترین وظایف داستان صوتی کودکانه، سرگرمی و بازی است. بعضی از آثار ادبی کودکان هیچ پیام اجتماعی مشخصی ندارند ولی به خوبی می توانند بر ذهن کودک تأثیر عاطفی بگذارند و او را سرگرم می‌کنند؛ یعنی قصه صوتی کودکانه ذهنیتی شاد و مفرح برای کودک ایجاد می‌کنند تا از واقعیتی که شاید برای او غمناک باشد، جدا بشود و برای لحظه‌ای در درون دنیایی سیر کند که آن دنیا بتواند او را از آن بار یا فشاری که بر او وارد می‌شود، آزاد کند. در این حالت با نقش سرگرم‌کنندگی داستان کودکانه روبرو هستیم.

برای ساده تر درک کردن این موضوع کودکی را تصور کنید که در میانه جدال های والدینش گیر افتاده است، هر روز شاهد جر و بحث هایی است که مشخص نمی کند در نهایت منجر به جدایی والدین از هم می شود یا خیر؛ هنر گوش دادن به داستان کودکانه صوتی در این برهه، این است که بتواند کودک را از تشنج های روزمره ای که دارد در خانواده تجربه می کند، دور کند. دلیل استفاده از قصه صوتی کودکانه این است که متاسفانه ممکن است والدین فرصت وقت گذاشتن و حتی خواندن داستان کودکانه کوتاه را هم برای فرزند خود نداشته باشند. در این جا حتی 10 دقیقه آزاد گذاشتن ذهن کودک با این سرگرمی های ساده، می تواند لحظات و خاطرات خوشی را در ذهن او ثبت کند.

اما در وجوه مثبت زندگی نیز، داستان کودکانه دارای اثرات بالقوه ای برای کودکان است. در ادامه با ما همراه باشید تا چند تا از مهم ترین اثرات قصه صوتی و متنی کودکانه را با هم بررسی کنیم.

نقش داستان صوتی کودکانه جدید در تقویت قوه تخیل کودک

داستان صوتی کودکانه وظیفه افزایش کارکرد تخیل و خیال پردازی در بچه ها دارد. با کمک داستان کودکانه ، کودک می تواند مجموعه تخیلات خود را گسترش دهد؛ این گسترش و توسعه باعث می شود تا کودک از قدرت و نیروی ذهنی خود بیشتر استفاده کند. گسترش قوه تخیل در کودکان با استفاده از قصه صوتی کودکانه به اندازه ای مهم است که در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، سرمایه گذاری های وسیعی برای افزایش قدرت تخیل کودکان انجام می دهند. افزایش تولید محتوا در بخش قصه های کودکانه در کشور ها و زبان های مختلف در سراسر دنیا، نشان می دهد که تربیت های غیر مستقیم و تاثیر گذاری هر قصه کودکانه صوتی جدید بر کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

پس باید اینگونه بگوییم که یکی از کارکرد های بسیار مهم داستان کودکانه تخیل و خیال پردازی برای کودکان است که می تواند به رشد و توسعه توانمندی های کودکان منجر شود.

صد البته که کارکرد های داستان صوتی کودکانه به تخیل ختم نمی شود؛ داستان کودکانه می تواند ذهن کودکان را سامان دهی کند؛ به این معنی که شاید کودکی با مشکلات روانی دست به گریبان باشد، در اینجا موضوعاتی از داستان های صوتی کودکانه می تواند گره های روانی او را باز کنند و آشفتگی ذهن کودکان را رفع کند. به عنوان مثال اگر کودک خیلی می‌ترسد می توان با خواندن داستان کودکانه کوتاه در زمینه ترس یا افسانه ای که در آن قهرمان داستان با ترس دست به گریبان است و بر آن غلبه می کند، این مشکل را رفع کرد. در موضوعات و مشکلات دیگر کودک نیز می توانید از قصه های کودکانه فارسی استفاده کنید.

تیم وولک سعی کرده است تا در موضوعات و دغدغه های مختلفی برای کودکان شما، قصه های جدید فارسی تولید نماید تا شما عزیزان به راحتی و با استفاده از این قصه ها بتوانید مشکلات کودکان دلبندتان را حل نموده و برای آموزش های مختلف از این داستان های کودکانه جذاب استفاده نمایید.

تاثیرات داستان کودکانه بر کودکان

همانطور که پیش از این به آن اشاره داشتیم، داستان های کودکانه تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بی شماری برای بچه ها به همراه دارند؛ اما در این جا می خواهیم به تشریح عمده تاثیرات یک داستان کودکانه جدید برای بچه ها بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

بسیاری از پدر و مادر ها، مخصوصا فرزند اولی ها، با این چالش رو به رو هستند که مفاهیم و نشانه ها را چگونه به فرزندشان آموزش دهند؛ بزرگترین رسالت قصه های کودکانه فارسی این است که می تواند در آموزش مفاهیم به والدین کمک کنند؛ قصه کودکانه جدید با نکات جدید و چالش های جدیدی که با خود به همراه دارد، می تواند خلاقیت و نبوغ را در ذهن کودک شما به اوج خودش برساند در عین این درگیری که کودک با قصه جدید در ذهن خود احساس می کند، پیام های داستان کودکانه را نیز دریافت کند.

بنابراین باید به داستان‌ کودکانه ادبی به ‌منزلۀ یک ابزار آموزشی برای کودکان نگاه کرد و داستان‌خوانی و قصه گویی را جزء برنامه‌های اصلی کودکان در خانه ها و مدارس قرار داد تا کودکان بتوانند از طریق گفت‌و‌گو در مورد قصه کودکانه صوتی جدید، قدرت تفکر خود را افزایش دهند. در‌نتیجه ی گوش دادن به داستان کودکانه صوتی، کودک را در ارزیابی استدلال‌ها، درک روابط علت و معلولی، کشف و تحلیل مفاهیم، و همچنین نتیجه‌گیری درست از رویدادها یاری کنید و  رفته رفته تاثیرات فوق العاده قصه های کودکانه را در فرزند خود مشاهده کنید. اولین و مهم ترین اثر مثبتی که خواندن قصه های کودکانه برای بچه ها با خود به همراه دارد، تقویت قوه تخیل آن هاست که یش از این نیز با عنوان کارکرد و وظیفه ی اصلی داستان کودکانه به آن پرداختیم. با ما همراه باشید تا با هم به بررسی دیگر تاثیرات مهم داستان های کودکانه بپردازیم.

تاثیر قصه های کودکانه در تقویت قدرت حل مسئله

این درگیری در داستان های کودکانه فارسی می تواند به صورت سوال در ذهن کودک ایجاد می شود، و راه حل آن می تواند در آن قصه صوتی کودکانه وجود داشته باشد یا نباشد؛ در هر دو صورت آن قصه جدید تاثیر خودش را در ذهن کودک شما می گذارد؛ نگران نباشید!

اما اگر راه حل در داستان کودکانه فارسی وجود داشته باشد، می تواند راه حل هایی از چالش های متعدد را به کودکان شما بیاموزد و اگر راه حل در قصه کودکانه قید نشود، می تواند کودک را برای یافتن یک راه حل و آزمون و خطای راه حل های مختلف به چالش بکشد. بنابراین در هر دو صورت می توان گفت که قصه کودکانه می تواند قدرت حل مسئله را به کودکان آموزش دهد و خواندن هر قصه جدید برای کودک می تواند به طور مداوم منجر به تقویت آن شود. برای همین است که روانشناسان کودک پیشنهاد می کنند که از هر دو نوع داستان کودکانه جدید برای کودک خود استفاده کنید.

تاثیر قصه کودکانه بر رشد خلاقیت و رشد ذهنی او

شنیدن یک قصه کودکانه کوتاه نقش زیادی در تقویت توان ذهنی کودکان و تقویت خلاقیت آن ها دارد و یک داستان کودکانه جدید می تواند جنبه های مختلف هوش یک کودک را تحت تاثیرات مثبت خود قرار دهد. در قالب قصه صوتی می توان مفاهیم مختلفی از زندگی را که لازم است کودک با آن ها آشنا شود، مانند شادی و خوشحالی، غم و اندوه، عصبانیت و خشم به کودکان آموزش داد. پس می توانید از قصه کودکانه به عنوان یک ابزار اصلی و مهم برای سرگرمی و آموزش کودکان خود استفاده کنید و علاوه بر سرگرم شدن به جنبه های آموزشی قصه کودکانه شب صوتی و داستان نیز توجه کنید.

برای بررسی این موضوع می توانید قصه کودکانه صوتی جدیدی را که می خواهید برای فرزندتان بگذارید، ابتدا خودتان گوش دهید، و بعد از فهمیدن موضوع داستان کودکانه صوتی و نتیجه گیری از آن ، برای کودک خود آن را پلی کنید. کودک را در حین شنیدن قصه صوتی کودکانه همراهی کنید و پس از اتمام قصه، نتیجه های آموزشی و مفید را برای او بگویید؛ این کار را در چند قصه جدید تکرار کنید و پس از آن از کودک خود بخواهید که خودش از داستان کودکانه نتیجه گیری کرده و برای شما تعریف کند؛ این کار هم به تقویت خلاقیت و هم بالا رفتن قدرت حل مسئله در کودکان کمک زیادی خواهد کرد.

تاثیر داستان کودکانه کوتاه بر قدرت حافظه کودک

شما می توانید یک قصه کودکانه یا یک داستان صوتی کودکانه را برای کودک خود پخش کنید و در انتها از او بخواهید قسمتی از قصه کودکانه جدید، هر چند بسیار کم، حتی در حد یک جمله برای شما بازگو کند. در این حالت ضمن اینکه کودک شما سرگرم شده، این موضوع را می آموزد که باید به اتفاقاتی که در محیط اطراف خود می افتد با دقت بیشتری بنگرد تا بتواند قسمتی از آن هر چند اندک را به خاطر بسپارد. از طرف دیگر وقتی شما یک قصه کودکانه یا داستان صوتی کودکانه برای کودک خود پخش می کنید یا می خوانید و در یک دوره زمانی آن را تکرار می کنید؛ می توانید معنا و مفهوم آن داستان کودکانه فارسی را در ذهن کودک خود نهادینه کنید.

اثرگذاری قصه های کودکانه در یادگیری مهارت های مهم زندگی

شما می توانید از طریق خواندن یا پخش کردن قصه شب صوتی و داستان کودکانه کوتاه، مهارت های مهم زندگی مثل نحوه درست غذاخوردن، خوابیدن، حمام رفتن، بازی کردن، دوست شدن، مراقبت از خود و مواردی از این دست را در قالب قصه کودکانه، به کودکان آموزش دهید. داستان کودکانه هم چنین می تواند قدرت درک، تخیل و پرسشگری کودک را افزایش داده و باعث شود سرعت مراحل رشد مهارت ها در کودک افزایش داده شود.

با آموزش غیر مستقیم به کودکان از طریق داستان کوتاه کودکانه ، حتی می توانید موضوعاتی که کودک شما علاقه چندانی به آن ها ندارد را هم برای او شبیه سازی و بازگو کنید و با قصه های خواب آور صوتی برای کودکان آموزش های صحیح و مهم را به آن ها منتقل کنید.

کافی است که شوق خواندن یا شنیدن قصه را در کودک خود تقویت کنید تا راهکار مناسبی برای نفوذ و انتقال مطالب مهمی را که در نظر دارید به کودک خود بیاموزید، بیابید. همه این آموزش ها را می توانید از طریق قصه کودکانه صوتی و تصویری به کودک منتقل نمایید.

تاثیر بالقوه و مجزای قصه صوتی کودکانه

همه ی فرمت های قصه اعم از متنی، صوتی و تصویری دارای تاثیرات مثبت و فراوانی برای کودکان هستند. برخی از آن ها، میان تمامی فرمت های داستان کودکانه به طور مشترک دیده می شوند، در حالی که برخی فرمت ها، تاثیرات ویژه خود را بر کودکان دارند. قصه های کودکانه صوتی به طور همزمان مغز و گوش کودکان را درگیر می کنند و تاثیرات آن ها نیز مرتبط با این دو عضو می تواند منحصر به فرد باشد؛ این در حالی است که قصه های تصویری علاوه بر مغز و گوش، هماهنگی چشمان را نیز می طلبند و تمرکز بالاتری نیاز دارند.

مهارت خوب شنیدن و گوش دادن، از تاثیرات بالقوه داستان صوتی کودکانه

مهارت خوب شنیدن و خوب گوش دادن یکی از توانمندی هایی است که برای همه افراد در همه سنین لازم و مهم است؛ بنابراین مهم است که کودک برای کسب این مهارت، آموزش دیده و آن را در خود تقویت کند. گوش دادن به قصه های کودکانه صوتی وقتی همراه با تمرکز و دقت انجام شود، می تواند مهارت کودک در شنیدن قصه را افزایش دهد و کودک را نسبت به محیط اطراف و برقراری ارتباط با آن از طریق شنیدن موثر، توانمند کند.

گوش دادن به یک موضوع با صرفا شنیدن آن متفاوت است، با شنیدن داستان کودکانه صوتی به صورت مداوم و مستمر، کودکان رفته رفته تمرکز و گوش کردن را یاد می گیرند و فراگیری این مهارت از همان کودکی برای آن ها مفید خواهد بود.

تاثیرات متمایز داستان کودکانه تصویری

همان طور که قبلا گفتیم، قصه های تصویری همزمان 3 عضو چشم و مغز و گوش را درگیر می کنند. هماهنگی این 3 بسیار مهم است و تماشای داستان های تصویری می تواند تمرینی برای تقویت هماهنگی میان این سه باشد.

قصه های کودکانه تصویری هم چنین می توانند در آشنایی کودکان با پدیده های مختلف نقش بااهمیتی را ایفا کنند؛ شناخت رنگ ها، اشیاء، حیوانات، طبیعت و پدیده های طبیعی و هر چیزی که شناخت آن به عناصر بصری وابسته است، با قصه های کودکانه تصویری به سادگی امکان پذیر بوده و مسیر آموزش را برای والدین و نگهداران کودک هموارتر می کند. بنابراین دنبال کردن یک داستان کودکانه تصویری به تمرکز بالایی نیاز دارد؛ چیزی که در طول روز بیشتر می توان در کودکان مشاهده کرد.

قصه های کودکانه

قصه کودکانه از گذشته تا به امروز

همه ما خاطرات زیادی از کودکی خود داریم ولی شاید ماندگارترین و بهترین خاطراتی که داشته باشیم از زمانی بوده است که بزرگترها سعی کرده اند با داستان کودکانه ما را سرگرم کنند. داستان های کودکانه ای که برای ما تعریف می کردند، علاوه بر اینکه ما را سرگرم می کرد، درس های زندگی نیز به ما می آموختند. حتما همه ما از دوران کودکی، قصه صوتی کودکانه مانند خاله سوسکه، بز زنگوله پا و مواردی از این دست را به یاد داریم و بارها این قصه های صوتی کودکانه را گوش داده ایم و با آن ها خاطرات زیادی داریم.

بنابراین داستان کودکانه چیزی است که مدت زمان زیادی از کودکی همه ما را پرکرده است، قصه های کودکانه با موضوعات مختلف مانند دوستی، کمک کردن، مراقبت کردن، همراهی کردن مواردی بوده است که در کودکی، بسیار برای ما و نسل های قبل از ما تعریف شده است. این روند ادامه دارد و ما هم داستان های فارسی شنیدنی و جذابی را که از پدر و مادرهایمان شنیده ایم و در خاطر داریم را برای نسل های عزیز آینده روایت می کنیم.

از لحاظ پردازش موضوعی و اصول ادبیات کودک، قطعا قصه ها در طول زمان، دستخوش تغییراتی شده اند. اما با همه ی این ها جذابیت قصه های کودکانه از قدیم ترین ها تا قصه های جدید، غیر قابل انکار است. این ماهیت داستان کودکانه است که جذابیت آن را برای کودکان حفظ می کند. کودکان در همه ادوار دوست دارند تا اوقات خود را با شنیدن داستان های جذاب از زبان بزرگترها بگذارنند.

قصه های کودکانه تاریخ انقضا ندارند!

نکته ی جالبی که درباره قصه های کودکانه از گذشته تا به حال وجود دارد این است که اغلب این قصه ها تاریخ انقضا ندارند؛ مثلا قصه شنگول و منگول دهه های زیادی است که برای کودکان نسل های مختلف روایت می شود و آموزش اعتماد نکردن را برای کودکان در بر می گیرد. هنوز هم این قصه برای بچه های جذاب و شنیدنی است و هم چنان به عنوان قصه شب صوتی برای ودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالی که تنوع موضوعات و تعداد قصه های کودکانه در دسترس کودکان امروز بیشمار است، از جذابیت قصه های کودکانه قدیمی برای کودکان چیزی کاسته نمی شود. این به خوبی نشان می دهد هر داستان کودکانه، جذابیت انحصاری خود را برای کودکان دارد. کودکان همه ی داستان های کودکانه را دوست دارند، بدون این که بدانند مربوط به چه دوره زمانی است و بخواهند به آن توجه کنند.

بازنشر قصه های قدیمی در فرمت های مختلف برای کودکان

همان طور که می دانید قصه های قدیمی بیشتر فقط به صورت متن و کتاب در دسترس والدین و کودکان بود، اما امروزه می توان به قصه ها در فرمت قصه صوتی، تصویری و کارتونی دسترسی داشت.

قصه صوتی کودکانه در زمان های کودکیِ بزرگسالان فعلی، بصورت نوار کاست در دسترس بود و این قصه های کودکانه صوتی به همراه کتاب عرضه می شد؛ البته به دلیل سختی تولید و تکثیر، تعداد قصه کودکانه صوتی و داستان کودکانه که به این صورت در دسترس قرار می گرفت، بسیار محدود بود و در حال حاضر به دلیل توسعه روش های اطلاع رسانی، تولید و انتشار داستان کودکانه بسیار آسان تر و ارزان تر شده است.

قصه کودکانه صوتی و تصویری و قصه هایی که از کتاب ها به صورت کارتون و انیمیشن در آمده اند، نیز یاد آور خاطراتی گران قدر از بچگی ما هستند. قصه کودکانه صوتی و تصویری بچه های کوه آلپ، مهاجران و بچه های مدرسه والت از جمله داستان هایی است که هم به صورت صوتی و هم به صورت تصویری، برای شنیدن و دیدن کودکان در دسترس هستند تا آن ها بتوانند این داستان های جذاب را به صورت قصه شب صوتی یا تصویری ببینند و از نکات سرگرم کننده و آموزنده آن ها را بهره مند شوند.

تولید فرمت های مختلف از قصه های کودکانه معروف قدیمی، از دو بعد جذاب است؛ یکی برای بزرگسالان که با تهیه این قصه ها، به یاد کودکی خود می افتد و حس نوستالژی جذابی را تجربه می کنند؛ و دیگری برای کودکان که با این قصه های کودکانه مفید آشنا شده و می توانند مفاهیم مختلفی را از آن ها بیاموزند.

ویژگی های مهم قصه کودکانه

قصه کودکانه همیشه یکی از جذاب ترین سرگرمی ها برای بچه ها بوده است؛ قصه های خواب آور صوتی برای کودکان همیشه جذاب بوده است. با قصه بچه ها هم سرگرم می شوند و هم آموزش می بینند؛ قصه بهترین ابزار برای سرگرمی و آموزش دادن کودکان بصورت همزمان است. برای اینکه قصه های کودکانه برای کودکان جذاب تر باشد، می توانید از فرمت هایی مانند قصه صوتی و تصویری برای قصه گفتن استفاده کنید. قصه ها چه در قالب قصه صوتی و چه متنی و تصویری، کاملا می توانند کودکان را به خود جذب کند و موضوعات پیچیده را برای آن ها توضیح دهد. برخی از ویژگی های مشترک که در هه قصه های کودکانه باید وجود داشته باشند عبارت اند از:

  • موضوع داستان کودکانه صوتی باید به گونه ای جذاب و متناسب با رده سنی کودک باشد. قصه هایی بزرگتر از رده سنی، سخت تر توسط کودکان درک می شوند و قصه های مرتبط با رده سنی کمتر نیز میتواند برای کودکان، پیش پا افتاده و حوصله سر بر باشند. لذا سعی کنید موضوعاتی متناسب با رده سنی که برای کودک جذاب است را به عنوان قصه برای او تعریف کند.
  • همه ی قصه ها دارای نثر و هستند که در کتاب داستان های کودکانه باید توسط بزرگترها برای کودکان خوانده شوند و در قصه های صوتی و تصویری کودکانه، راوی متن را روایت می کند. متن قصه باید نثری روان و قابل فهم برای کودک داشته باشند و متناسب با ادبیات کودک نوشته شده باشد.
  • نکات قصه خوانی برای کودک را رعایت کنید. فراز و فرود های ماجرای قصه، صدای تفکیک شده برای شخصیت های مختلف و روانخوانی مهم ترین نکات قصه گویی برای کودکان است که رعایت آن ها می تواند داستان کودکانه و پیام آن را به گونه ای اثر بخش به کودکان منتقل کند. از این رو استفاده از قصه صوتی کودکانه که توسط قصه گویی متخصص و آشنا با اصول، برای کودکان روایت می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عامل شناختی در ویژگی های قصه های کودکانه

عامل شناختی در ویژگی های داستان های کودکان بسیار مهم است؛ یعنی اینکه اگر یک اثر ادبی ولی در عین حال فلسفی را به بچه های 10-12 ساله بدهیم بچه ها نمی توانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ علت این است که پیام هایی در آن آثار هست که نمی تواند از طرف کودک درک و پذیرفته شود، یعنی بچه توانایی و ظرفیت درک و شناخت آن را ندارد.

اما اگر همین پیام ها را در قالب یک قصه کودکانه جدید برای بچه ها عنوان کنیم، چه بسا مقاومت آن ها در پذیرفتن آن نکته آموزشی و موضوع کمتر هم شود. به عبارت دیگر می توان گفت که قصه های کودکانه فارسی، می توانند پلی میان والدین و بزرگسالان، و کودکان باشند؛ برای آموزش غیر مستقیم مفاهیم تربیتی. این پل، یعنی داستان کودکانه فارسی، تاثیری بسیار عمیق تر از بسیاری از روش های مستقیم آموزشی برای کودکان خواهد داشت.

در نهایت در ارتباط با معرفی کردن داستان و قصه های کودکانه می توان گفت که داستان کودکانه عبارت است از هرگونه نوشتاری که با طرح و مشخصاتی به طور عمد و یا غیرعمد برای کودکان نوشته شده باشد؛ در حالی که کودک با آن ارتباط می گیرد و این رابطه باعث برانگیختن احساسات و عواطف و پدید آمدن لذت می شود و تأثیرات خاص روحی و روانی روی کودک گذاشته و سبب رشد شناخت او شود.

بنابراین در مبحث عامل شناختی نگارش قصه کودکانه باید به گونه ای باد که مخاطب آن رده سنی کودکان است. نوشته ها قابل فهم و هضم برای مغز کودکان باشند و هر قصه جدید، پیام منحصر به فرد و آموزنده خود را به کودکان منتقل کند.

داستان های صوتی کودکانه

ویژگی های متفاوت قصه های کودکان با بزرگسالان

وجه تفاوت داستان کودکانه با ادبیات بزرگسالان، همان نکته ای است که تا قبل از این به آن پرداختیم. اگر موضوع ارتباط داستان با مخاطب را مطرح کنیم، باید هر اثر ادبی و داستانی بویژه داستان کودکانه کوتاه بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

از طرف دیگر نویسنده داستان های کودکان باید بداند که متعهد است به روشی بنویسد که تاثیر مثبتی بر کودک بگذارد، یعنی باعث رشد و توسعه کودک شود و این یکی از اصلی ترین تفاوت های داستان کودکانه با ادبیات کودکانه است.

نویسنده داستان کودکانه جدید باید بتواند از طریق ترکیب علم با خلاقیت، نکات آموزشی را به صورت کاملا غیر مستقیم و نامحسوس در قصه کودکانه جدید خود بگنجاند و منجر به رشد و تعالی ذهنی در کودک شود.

انتخاب موضوع در قصه های کودکانه

کودکان تا سن 6 یا 7 سالگی تمام انرژی خود را بر بازی و سرگرمی هایی مانند کاردستی درست کردن یا کشیدن نقاشی کودکانه متمرکز می کنند؛ ضمن اینکه این سنین مهمترین سن برای آموزش نکات مهم و کلیدی به کودکان است. با قصه کودکانه کوتاه می توان هم کودکان را آموزش داد و هم آن ها را سرگرم کرد؛ بنابراین هر چه فرمت قصه برای کودکان جذاب تر باشد، می توان بهتر کودک را جذب کرد و انتقال مطلب را انجام داد. قصه صوتی و تصویری می تواند فرمت بسیار مناسبی برای جذب کودک باشد. قصه کودکانه تصویری می تواند مانند یک فیلم یا نمایش کودک را سرگرم می کند و مطالب مهم را به کودک آموزش دهد.

موضوع قصه شبی که برای فرزندتان انتخاب می کنید، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر موضوع قصه های خواب آور صوتی برای کودکان مناسب نباشد، می تواند برای کودک اثرات منفی به همراه داشته باشد.

محتوای داستان کوتاه کودکانه اگر طوری باشد که ذهنیت منفی در مورد موضوعی برای کودک ایجاد کند، برطرف کردن آن در آینده بسیار سخت خواهد بود؛ پس موضوع قصه کودکانه باید طوری انتخاب شود که بتواند اثر مثبت بر ذهن کودک بگذارد؛ یعنی آن داستان کودکانه فارسی مفاهیمی مانند خشونت، ترس و وحشت را در ذهن کودک ایجاد نکرده و برعکس؛ بتواند مفاهیمی مانند شجاعت، مهربانی و … در ذهن کودک ایجاد کند.

موضوعات داستان کودکانه فارسی می تواند به خوبی در ذهن و روح بچه ها تاثیر گذاشته و مفاهیمی مهم تربیتی را به آن ها آموزش دهد. در حالت عادی و به صورت مستقیم آموزش موضوعاتی از قبیل خودباوری و داشتن اعتماد به نفس، درس گرفتن از اشتباهات، یادگیری باختن و جبران در زندگی، همدلی، ایثار و از خود گذشتگی، صداقت و احساسات مختلف، به کودکان دشوار است. اما ترکیب این موضوعات با رویاهای مورد علاقه کودکان و ساختن یک قصه کودکانه مرتبط با آن، هم می تواند کودک را با این مفاهیم مهم و تاثیرگذار در زندگی آشنا کرده و درک آن را هم راحت تر می کند.

آموزش موضوع “برقراری ارتباط و دوستی” به کودکان در قالب قصه

والدین در سنین قبل از مهد کودک فرزند خود، می توانند داستان کوتاه کودکانه در رابطه با محیط های اجتماعی و انتخاب و گزینش دوست برای کودک خود انتخاب کنند و رفته رفته او را برای حضور در محیط های اجتماعی آماده کنند؛ با کمک قصه کودکانه شاد مرتبط با پیدا کردن دوست و دوستی با هم سن و سالان، کودک شوق رفتن به مهد کودک و مدرسه را در خود تقویت می کند.

بنابراین نحوه ارتباط گرفتن با هم سن و سالان و نحوه رفتار در جمع دوستان را می توانید خیلی ساده و با استفاده از یک داستان کوتاه کودکانه به کودکان آموزش دهید، پس از خواندن قصه های کودکانه متعدد در ارتباط با این موضوع، می توانید او را به پارک برده و به او کمک کنید تا بتواند با هم سن وسالانش دوست شود، برآورد تمامی این تمرین ها، به اجتماعی شدن کودک شما کمک زیادی می کند.

سایر موضوعات نیز همین گونه است؛ همان طور که پیش از این اشاره کردیم یک قصه صوتی کودکانه به منزله ی ابزاری آموزشی در اختیار والدین و نگهداران کودک است که می تواند از طریق غیر مستقیم، موضوعات و مفاهیم کاربردی و مورد نیاز را به کودکان منتقل کند. در ادامه این مطلب، با مثال هایی از چند موضوع مهم در داستان های کودکانه همراه شما خواهیم بود.

موضوع “همکاری” در قالب قصه کودکانه

مثلا تصور کنید بخواهید موضوعی مانند همکاری کردن را از طریق داستان کودکانه صوتی به کودک توضیح دهید؛ این مفهوم می تواند به این صورت به کودک انتقال داده شود که شخصیت های قصه کودکانه به تنهایی نمی توانند یک کار مهم و سخت را انجام دهند و هر یک به تنهایی از پس انجام آن کار بر نمی آیند ولی وقتی با یکدیگر همکاری می کنند و با هم برای انجام آن کار تلاش می کنند، می توانند آن کار مهم و سخت را انجام دهند. پیام این قصه صوتی کودکانه می تواند موضوع همکاری کردن و مشارکت کردن و اثر آن در موفق شدن را برای کودک توضیح دهد. قصه صوتی ” یک ساحل هیجان انگیز برای موش ها” که توسط تیم تولید محتوای وولک برای کودکان پردازش است و هم اکنون در وولک پلاس در دسترس شما عزیزان است، به خوبی این ماجرا و پیام را برای کودکان به تصویر کشده است.

آموزش مفهوم “بخشش” به کودکان با قصه های کودکانه

حال تصور کنید می خواهید موضوع بخشش و بخشیدن را به کودک آموزش دهید؛ قطعا اگر بخواهید این موضوع را بصورت مستقیم به کودکان آموزش دهید، کار سختی پیش رو دارید. برای راحت تر شدن کار می توانید از یک قصه کودکانه جدیدی برای کودک استفاده کنید که دارای دو شخصیت اصلی است، که یکی از آن ها از نداشتن چیزی ناراحت است و شخصیت دوم دو تا از آن دارد و با بخشیدن یا امانت دادن یکی از آن ها به شخصیت اول قصه کودکانه، باعث خوشحالی او شده و می تواند اثر بخشش و بخشیدن خود را در کوتاه مدت ببنید. این داستان کودکانه می تواند موضوع بخشیدن و اثرات مثبت آن در زندگی را به خوبی به کودک آموزش دهد. اگر از فرمت داستان صوتی کودکانه استفاده می کنید، می توانید با موضوعات و محتواهایی با جذابیت بیشتر این موضوع را به کودک آموزش دهید.

آموزش مفهوم “شجاعت” از طریق داستان کودکانه

اگر بخواهید موضوع شجاعت را از طریق تعریف کردن یک داستان کودکانه جدید برای کودکان آموزش دهید؛ می توانید به داستانی فکر کنید که در آن یک روباه کوچولو در صحرا زندگی می کند و به مدرسه می رود در مدرسه تعدادی از بچه ها و هم مدرسه ای ها، روباه کوچولو را اذیت می کنند و خوراکی هایی که مادر روباه کوچولو برای او گذاشته را از او می گیرند. او در ابتدا می ترسد که در مقابل آن ها مقاومت کند و از خود دفاع کند ولی وقتی یکی از دوستان او به او می گوید که می تواند در مقابل آن ها مقاومت کند، او به پیشنهاد دوستش گوش می کند و در مقابل بچه های اذیت کننده مقاومت می کند و پیروز می شود.

موضوعاتی از قصه ها که کودک را به دنیای بزرگسالی می برند

کاربرد دیگر قصه جدید برای کودکان آشنا کردن کودکان با واقعیت های اطرف آن هاست؛ به عبارت دیگر، موضوعاتی که در آینده با آن ها مواجه خواهند شد را در قالب داستان می توانید برای آن ها توضیح دهید و کودکان را با این مفاهیم آشنا سازید؛ مثلا می توانید شغل های مختلف و کاربردهای آن ها در جامعه را با تعریف کردن یک داستان کودکانه جدید برای کودکان توضیح دهید؛ یا با یک داستان کودکانه اهمیت شغل یک معلم، بنا، راننده و ….. را برای کودکان توضیح دهید.

مجموعه قصه های مشاغل در وولک دقیقا با این هدف طراحی و تولید شده اند. شما عزیزان می توانید از طریق پخش کردن قصه صوتی مشاغل برای کودکان خود، ابتدا آن ها را با شغل های مختلف آشنا کرده و سپس بفهمید که کودک شما به کدام شغل بیشتر علاقه دارد.

قصه صوتی کودکانه، محبوب ترین فرمتِ قصه ها

امروزه قصه ها در فرمت های متنی، صوتی، تصویری و کارتونی در دسترس هستند. قصه های صوتی فرمت خواندنی پر طرفداری در میان فرمت های دیگر هستند. فکر میکنم نیازی به تعریف نباشد، قصه صوتی قصه کودکانه ای است که در به صورت فایل صوتی درآمده است. در این فایل صوتی متن قصه توسط قصه گو یا راوی برای مخاطب روایت می شود.

به لطف گسترش فناوری و پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر، انتشار کتاب ها و داستان صوتی آسان تر و بیشتر از قبل شده و به تبع آن دسترسی مخاطبان به این نوع قصه ها نیز گسترده تر شده است. قطعا نکات و تکنیک هایی وجود دارند که در کیفیت قصه صوتی تاثیرگذارند. در ادامه این مطلب به صورت اختصاصی، قصه های صوتی کودکان را مورد بررسی قرار داده ایم، با ما همراه باشید.

قصه صوتی

نقش و مهارت های قصه گو در روایت قصه صوتی

قصه گو در داستان صوتی، مهم ترین عنصری است که می تواند توجه کودک را به قصه کودکانه جلب یا از آن سلب کند. گوینده داستان کودکانه صوتی باید اصول روانخوانی حرفه ای را بشناسد و کلمات و جملات را دقیق و واضح تلفظ کند. در عین روان خواندن داستان کودکانه صوتی، توانایی مکث درست نیز اهمیت زیادی دارد. مکث درست میان جملات، به خصوص در تغییر صحنه های داستان، به مخاطبان کوچک قصه صوتی کودکانه اجازه می دهد تا راحت تر و واضح تر مطلب را درک کنند.

پس از آن بیان و لحن قصه گویی از ویژگی های مهم قصه های صوتی است که باید توسط قصه گو رعایت شود. لحن داستان صوتی در انتقال درست معنا و ارزش های قصه کودکانه موثر است؛ کودک شنونده قصه است و قصه گو باید به این مهم توجه داشته باشد که چطور کلمات و جملات را ادا کند تا کودک درست ترین برداشت و درک را از قصه کودکانه صوتی را داشته باشد.

راوی قصه های کودکانه صوتی باید بیانی رسا و منسجم داشته باشد. شخصیت صدای قصه گو باید متناسب با داستان صوتی کودکانه تغییر کند؛ احساس شادی، خشم، غم و اندوه باید به طرزی واقعی و آرام ابراز پیدا کند و کنترل درست آن ها به دست راوی حرفه ای امکان پذیر است. توانایی کنترل احساسات و ایجاد تعادل میان آن ها، به برقراری ارتباط میان قصه گو و مخاطب کمک کرده و پیام قصه کودکانه صوتی جدید را به درستی به ا منتقل می کند.

ویژگی های قصه کودکانه صوتی

یک داستان صوتی، تنها با تمرکز مخاطب درگیر می شود. برای کودکانی که هنوز خواندن را یاد نگرفته اند، قصه صوتی کودکانه می تواند تمرین مطالعه را در آن ها تقویت کند. بسیاری از پدر و مادر ها که در طول روز وقت کافی خواندن قصه کودکانه برای فرزند خود را ندارند، می توانند از داستان صوتی کودکانه برای پر کردن زمان و سرگرمی آن ها استفاده کنند. خیلی راحت می توانید قصه صوتی را برای کودک پخش کنید و سپس به کارهای دیگر خود برسید.

جنبه سرگرم کنندگی همان وظیفه ای است که بر عهده داستان کودکانه در هر فرمتی است. اما همه قصه کودکانه باید با ویژگی هایی که دارد منطبق باشد تا بتواند حداکثر تاثیر را روی کودکان بگذارد. برخی ویژگی ها در تمامی قصه ها یکسان است و برخی از آن ها نیز با توجه به فرمت قصه کودکانه تعریف می شوند. برخی از مهم ترین ویژگی های قصه های کودکانه صوتی عبارت اند از:

  • از نظر زمانی بهتر است که قصه صوتی کودکانه نهایتا 10 تا 15 دقیقه باشد؛ زیرا در صورتی که قصه صوتی کودکتان طولانی تر باشد، امکان دارد کودک خسته شود.
  • تعداد شخصیت های قصه کودکانه صوتی جدید بگونه ای باشد که کودک بتواند با آن ها ارتباط برقرار نماید؛ بهتر است کاراکتر های داستان صوتی کودکانه نه خیلی زیاد باشد که او را گیج کند و نتواند آن ها را از هم تفکیک کند و نه به صورت مونولوگی باشد که او را کسل کرده و حوصله اش را سر ببرد.
  • هر شخصیت در داستان صوتی کودکانه دارای صدای منحصر به خود است. صدا، هویت هر کاراکتر قصه صوتی است که با تغییر و شنیدن آن توسط کودک، می تواند آن کاراکتر را در ذهن کودک تداعی کند. این تمایز میان صداها، می تواند قوه تصویر سازی را در کودکان تقویت کرده و تمرکز آن ها برای دنبال کردن ماجرای قصه کودکانه صوتی بالاتر ببرد.

ویژگی هایی که قصه های کودکانه صوتی را جذاب تر می کند

رعایت یک سری نکات باعث بالاتر رفتن جذابیت قصه های صوتی کودکانه می شود. استفاده از جلوه های ویژه صوتی یکی از جذاب ترین عناصر برای بالا بردن هیجان و جذابیت قصه صوتی است. مثلا زمانی که گفته می شود “از میان صحرا، یک قطار رد می شد”، کودک صدای قطار یا بوق ایستگاه راه آهن را بشنود، یا زمانی که از بارش باران و رعد و برق در قصه کودکانه شنید، صدای آن را نیز در داستان صوتی بشنود. این جلوه های ویژه به نزدیک شدن و همراهی بیشتر کودک با ماجرای داستان کودکانه صوتی کمک می کند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که می تواند جذابیت قصه های صوتی کودکان را دو چندان کند، استفاده از تصویر در کنار فایل قصه صوتی کودکانه است. اگر به تصاویر داستان صوتی کودکانه، دسترسی دارید، حتما در حین داستان به آن ها اشاره داشته باشید و آن ها را به کودک نشان دهید. بچه ها از دیدن عکس ها لذت می برند و اشاره به تصاویر قصه کودکانه و ذکر نکات کوچک داستان، به جلب توجه کودکان و افزایش تمرکز آن ها، کمک زیادی می کند. همراهی تصاویر و قصه های کودکانه صوتی، به خصوص برای کودکان کوچکتر که تصویرسازی و تجسم ماجرای داستان، برایشان سخت تر است، می تواند بسیار مفید واقع شود. قصه های صوتی در وولک همراه با تصاویر برای شما عزیزان تهیه و تولید می شوند.

اما توجه داشته باشید که استفاده از تصاویر با وجود جذابیت و فواید متعدد، برای قصه شب صوتی کمتر توصیه می شوند. قصه کودکانه شب صوتی بهتر است حداقل اعضای کودک را درگیر کند تا او را به خواب و استراحت نزدیک تر کند. قصه های خواب آور صوتی همراه با جلوه های ویژه صوتی که دارند، بدون این که چشم، دست و حواس اضافی کودک را درگیر کنند، می توانند کودکان را به خواب نزدیک کنند.

قصه شب صوتی، خواب آور و آرامش بخش

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، عرف ترین زمان برای خواندن قصه های کودکانه و عادت به مطالعه، هم در کودکان و هم در بزرگسالان، زمان شب و قبل از خواب است. استفاده از قصه شب صوتی بهتر از مطالعه متن قصه و یا تماشای قصه تصویری است. کودکان چشم های خود را می بندند و خود را با ریتم قصه صوتی کودکانه شب همراه می کنند و مغز آن ها کم کم به خواب نزدیک می شود. قصه های صوتی تنها به تمرکز مغز نیاز دارند و از این رو سایر اعضای بدن می توانند در استراحت کامل به سر می برند. یک قصه شب صوتی با ریتم ملایم و روح نواز خود، می تواند همانند یک لالایی کودکانه آرامش بخش، کودک را به استقبال خواب ببرد.

اهمیت قصه شب کودکانه صوتی

خواندن قصه شب برای کودکان منجر به بالا رفتن کیفیت خواب در آن ها می شود. زمانی که قبل از خواب برای کودک قصه می خوانید یا یک قصه صوتی کودکانه شب برای او پخش می کنید، کودک با همراهی قصه به رویاپردازی های ایده آل خود می پردازد و با همان رویا ها به خواب می رود.

این رویاپردازی تنش ها و استرس های درونی، و شلوغی های روزمره را از روح و روان کودک پاک می کند و آرامش بیشتری را به او هدیه می دهد. ضمن این که یاد دادن مفاهیم انتزاعی مانند احساسات مختلف از طریق قصه شب کودکانه به کودکان راحت تر است.

اهمیت موضوعات قصه صوتی کودکانه شب برای کودکان

خواندن قصه با موضوعات متنوع و گسترده برای کودکان اهمیت زیادی دارد اما برای این که کودکان خواب راحت تر و بهتری را تجربه کنند، بهتر است با تفکیک موضوعی، قصه های کودکانه را به زمان های روز و شب تقسیم کرد. همه قصه های صوتی کودکانه برای شب و قبل از خواب کودک مناسب نیستند؛ مثلا موضوعاتی که مفاهیم منفی مانند غم، اندوره و از دست دادن را در برمی گیرند، برای استفاده در زمان شب مناسب نیستند. قصه های ترسناک، و قصه هایی که تاثیرات منفی روی کودک می گذارند، در وهله اول برای استفاده به عنوان داستان شب مناسب نیستند و در وهله بعدی، باید مورد بررسی والدین قرار بگیرند تا صلاحیت روایت آن ها برای کودکان تایید شود.

معمولا بهتر است قصه های با این موضوعات از 5 سالگی به بعد و در زمان مناسب مانند بعد از ظهر و یا در جمع های کودکانه، برای کودکان روایت شوند. در این صورت کودک کمتر احساس تنهایی و ضعف در برابر شنیده ها را تجربه می کند و با همدلی همسالان خود، موضوع قصه را درک خواهد کرد.

محتواهای هیجان انگیز و انرژی زا نیز از دیگر موضوعاتی هستند که برای انتخاب قصه شب صوتی باید آن ها را محدود کرد. مثلا موضوعاتی که جنب و جوش زیادی می طلبند و کودک با شنیدن آن ها دوست دارد هیجانات خود را در لحظه تخلیه کرده و به پویایی داستان کودکانه بپیوندد. این موضوعات با وجود تاثیر مثبتی که روح و روان کودک دارند، برای زمان شب مناسب نیستند و بهتر است در طول روز برای سرگرمی و آموزش مورد استفاده قرار بگیرند.

در نتیجه بهتر است موضوعاتی برای قصه های صوتی شب انتخاب شود که کودک را بیشتر به سمت آرامش خواب سوق می دهد. موضوعاتی که در برگیرنده صلح، دوستی، اعتماد، صداقت و همدلی هستند؛ ضمن آموزش این ارزش ها به کودک، به خواب او نیز امنیت و آرامش بیشتری می دهند.

قصه کودکانه در وولک

تیم وولک تمام تلاش خود را می کند تا قصه هایی جدید با موضوعاتی مناسب را برای کودکان عزیز تهیه و تولید نماید. تمامی داستان های کودکانه وبسایت وولک و سایر محتواها به صورت کاملا رایگان در اختیار شما عزیزان قرار دارد. وولک پلاس هر روز یک قصه جدید برای شما دارد؛ پس مرتبا به وولک پلاس سر بزنیدتا از قصه های کودکانه جدید وولک باخبر باشید.

قصه کودکانه در وولک در دو فرمت صوتی و تصویری برای کودکان تولید می شوند. تیم ایده پردازی و تولید محتوای وولک، با تخصص و دقت بالای خود در زمینه ادبیات کودک، همواره بهترین و مناسب ترین موضوعات را برای تولید داستان کودکانه انتخاب کرده است تا شما والدین عزیز، دغدغه ای از بابت موضوعات نامساعد قصه ها نداشته باشید.

متون قصه کودکانه در وولک به گونه ای مناسب و آموزنده برای کودکان تهیه و تولید می شود. این داستان ها علاوه بر سرگرم کردن کودکان، حاوی نکات آموزنده، مفید و ضروری نیز برای کودکان هستند. پس با خیال راحت داستان های وولک را برای فرزندان خود پخش کنید.

انواع قصه های کودکانه در وولک

قصه هایی که تیم وولک برای کودکان عزیز تهیه و تولید می کند در انواع گوناگونی برای شما عزیزان در دسترس است:

  • قصه صوتی کودکانه: متن و فایل صوتی این قصه های کودکانه توسط تیم وولک تولید شده و در وبسایت وولک در اختیار شما عزیزان قرار می گیرند. در میان متن، تصاویر ماجرای قصه را برای درک بهتر و کمک به قوه تصویر سازی کودکان برای شما عزیزان، قرار داده ایم.
  • قصه کودکانه تصویری: روایت ماجرای قصه در قالب ویدیو برای کودکان در قصه های تصویری وولک اتفاق می افتد. ماجرای داستان کودکانه از میان تصاویر و ویدیو رد می شود و برای کودکان خوانده می شود. قصه های تصویری وولک، داستان کودکانه را برای کودک ملموس تر می کنند.
  • قصه های کودکانه کهن: متون قصه های کهن وولک، از دل کتاب های نفیس و مفتخر تاریخ ادبیات بیرون آمده اند. مناسب ترین موضوعات حوزه کودک، توسط تیم تولید محتوای وولک، از این کتاب ها استخراج شده و پس از بازبینی و بازنگری، متناسب با ادبیات کودکان بازنویسی می شوند. تا کنون تیم وولک این افتخار را داشته است که از 5 مجموعه نفیس و کهن برای کودکان قصه و داستان کودکانه تهیه و تولید کند و در دسترس شما عزیزان قرار دهد. این قصه ها با هدف آموزش پند و نکته و آشنایی بهتر کودکان با تاریخ ادبیات، به صورت اختصاصی در وولک تولید می شوند.
  • قصه های وولستان: وولستان شهر خیالی وولک و همشهریانش. قصه های وولستان با روایت ماجراهای وولک، به عنوان شخصیت اصلی قصه، برای کودکان عزیز تهیه می شوند. تا کنون 4 فصل از وولستان در وولک پلاس در دسترس شما عزیزان قرار دارد.
  • قصه صوتی مجموعه ای: قصه های مجموعه ای وولک، قصه هایی هستند که به صورت دنباله دار و مجموعه قصه برای شما عزیزان تهیه و تولید می شوند. مجموعه قصه های مشاغل، برای آشنایی کودکان با شغل های مختلف، پیشی و اژدها، من میتونم پیداش کنم، سفر های سمیر به دور دنیا و سفر های پونه و پارسا به دور ایران، 5 مجموعه تهیه شده توسط تیم تولید محتوای وولک است که هم اکنون در وولک پلاس می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. مجموعه پونه و پارسا هر دو هفته با یک استان جدید در وولک پلاس منتشر می شوند که دیدنی ها، تاریخ و سوغات هر استان را به زبانی ساده و کودکانه به کودکان معرفی می کنند. بنابرای شما عزیزان می توانید در قصه های مجموعه ای (سریالی)، نکات آموزشی، تربیتی و مفید کودکان را در قالب داستان کودکانه دنباله دار به بچه های عزیز بیاموزید.

قصه های کودکانه وولک را می توانید در طول روز برای سرگرمی و آموزش نکات تربیتی مختلف به کودکان، در جمع های کودکانه برای سرگرمی و شنیدن گروهی قصه ها و همفکری کودکان با هم، و شب قبل از خواب برای داشتن خوابی بهتر و راحت تر برای کودان عزیز استفاده نمایید.

قصه صوتی های در وولک

وولک در طی 4 سال فعالیت خود در زمینه کودکان مفتخر به تولید بیش از 700 قصه کودکانه متنی، صوتی و تصویری برای کودکان عزیز شماست. تمامی قصه های صوتی در وولک شامل متن و تصویر نیز هستند که با توجه به مواردی که در بالا برایتان گفتیم، تاثیرگذاری قصه کودکانه را چند برابر می کنند. قصه های صوتی وولک با روایت قصه گوی اختصاصی مجموعه، صدف خالقی، در وبسایت وولک و وولک پلاس، در دسترس شما عزیزان است. تیم تولید محتوای وولک، از متخصصان حوزه کودک تشکیل شده است و تمامی مراحل از ایده پردازی و نگارش داستان کودکانه تا قصه گویی و انتشار، با ریز بینی و دقت این تیم حاذق جلو می رود. بنابراین شما والدین و نگهداران کودک گرامی، با خیالی آسوده می توانید محتوای سرگرمی و آموزنده کودک خود را از پلتفرم وولک انتخاب نمایید.

آتلیه عکاسی بنسای